Welke kwaliteit management instrumenten kunt u gebruiken in uw project? Wij zien veel projecten worstelen met deze vraag. Er gaat zoveel aandacht naar sturen op tijd, geld en resultaat dat kwaliteit management een ondergeschoven kind wordt. Onterecht. Want het zijn vaak kwaliteit issues die leiden tot herstelwerk met alle gevolgen voor tijd en geld.
Wij zien een lerende organisatie als een essentieel onderdeel van kwaliteit management. Dus begin met evalueren na afronden van een project of deelfase. Wat ging er goed en kunnen we meenemen naar nieuwe projecten? En wat moeten we in het vervolg echt beter doen?
De uitdaging zit in het vasthouden van deze lessons learned voor de toekomst en het delen met andere teams. Een lessons learned register is een mogelijke oplossing maar u kunt ook denken aan het aanpassen van een proces, systeem of werkdocument. Als bijvoorbeeld blijkt dat de eisen die u meegeeft aan een aannemer niet duidelijk of onvolledig zijn, pas dan de eisenset aan. Kleine moeite, maar groot resultaat.
Naast het actief ophalen van geleerde lessen is het ook zaak om ze actief naar andere projecten te brengen. Organiseer bijvoorbeeld een zaaisessie bij de start van een nieuw project waarin de geleerde lessen van vergelijkbare projecten worden besproken. Dat voorkomt dat ieder project weer blanco begint en fouten zich oneindig blijven herhalen.
Meer weten of hulp nodig bij de implementatie van kwaliteit management in projecten. Neem dan contact op met Remco Schrijver via 0653-525214.